Jos elät kuplassa, älä.

Olen huomannut, että pieni etäisyys on tehnyt hyvää.

Olen saanut etäisyyttä myynti- ja esimiestyöhön ja kokenut valtavia oivalluksia siitä, miten olisi kannattanut jossain tilanteissa toimia ja mitä olisi kannattanut ehkä jättää tekemättä.

Tähän etäisyyteen on tuonut lisämausteensa se, että olen päässyt vuoden 2019 aikana valmentamaan eri alan ammattilaisia TAKK:ssa ja samalla taas saanut Toisen Toimiston kautta oppia sitä, mitä on toimia yksin- tai pienyrittäjänä. Ei näitä oppeja ihan punastelematta ole osannut vastaan ottaa, mutta tärkeintä on kuitenkin se, että oma ymmärrys monen asian suhteen on kasvanut – jopa muuttunut. Yksi asia kuitenkin on vain vahvistunut viime vuoden aikana.

Se on ymmärrys siitä, että yksin olemme heikkoja ja haavoittuvaisia. Yhdessä monin verroin vahvempia. Mistä tämä ”yhdessä” sitten muodostuu? Se muodostuu joko omasta työyhteisöstä tai kuten minun tapauksessani, se muodostuu siitä yhteisöstä, minkä parissa päiväni saan viettää. Tämä yhteisö on korvaamaton niin henkinen tuki kuin uuden oppimisen mahdollistaja.

Haluatko tietää tästä yhteisöstä tarkemmin? Klikkaa tästä ja tutustu Toisen Toimiston yhteisöön!

Olen rakastunut HCA:han (human centered approach) -tapaan tarkastella asioita. Siinä  ihminen, ihmisyys, yhteisö ja yhteisöllisyys korostuvat ja asioita tarkastellaan aina subjektina olevan ihmisen näkökulmasta. Kaiken takana on ihmisen tunteminen. Sama näkökulma toteutuu myös tarkasteltaessa asiakkaita ja asiakkuuksia. Mitä paremmin sinä asiakkaasi tunnet, sen parempaa tulosta tulet tekemään. Pitää ymmärtää, miksi on parempi kysyä, ”mitä asiakas tarvitsee kuin mitä hän haluaa.”

Tuotteita ja palveluita on helppo kopioida ja hyvin harvalla meistä on tarjottavanaan palvelu, mitä kenelläkään muulla ei olisi. Se, mitä ei voida kopioda on se, mitä saat asiakkaasi tuntemaan. Asiakkaana olemme tänä päivänä hemmoteltuja ja hätäisiä, ihmisenä mielemme on rakennettu niin, että muistamme negatiiviset ja pelottavat asiat hyviä paremmin. Miten me voimme sitten enää yllättää omia asiakkaitamme positiivisesti? Keino löytyy siitä, että tiedämme, kenen kanssa oikeasti olemme tekemisissä. Jokainen toimitusjohtaja on ihminen, joka tekee päätöksiään tunteet edellä. Järjen tehtävä on sitten selittää näitä päätöksiä talousjohtajalle.

Jos aihe kiinnostaa, niin sovitaan treffit ja jatketaan juttua! Laita minulle viesti tästä!

Työ muuttuu nopeammin kuin ikinä ennen ja samaan aikaan hitaampaan kuin se tulee enää  koskaan muuttumaan. Tässä muutosvauhdissa täytyy altistaa itsensä erilaisille näkemyksille ja erilaiselle osaamiselle vain niin voi kehittyä ja pärjätä koko ajan kovenevassa kilpailussa. #rikokupla

Hyvä esimerkki löytyy esimiestyöstä. Aiemmin esimies oli henkilö, jonka takana oli kaikki tieto ja jonka oli mahdollista kouluttaa ja valmentaa tiimiläisistään itseään parempia tekijöitä. Elämme kuitenkin jokamiehen valtakautta, missä tieto on kaikkien saatavilla. Netti on väärällään webinaareja, podcasteja, blogeja yms, minkä avulla kuka tahansa meistä voi oppia ja löytää uusia tapoja toimia. Mitä enää jää esimiehelle tehtäväksi?  Näen, että tänä päivänä esimiehen tärkein tehtävä on huolehtia tiimiläistensä hyvinvoinnista ja auttaa kaikin mahdollisin keinoin heitä saavuttamaan niin omat kuin yrityksen tavoitteet. Enää vastuu osaamisen kehittämisestä ei voi olla esimiehen hartioilla, se on jokaisella ihmisellä itsellään. Esimiehen tulee vain mahdollistaa ja auttaa tässä kehittymisessä. Joskus se voi tarkoittaa vain sitä, että antaa toiselle ihmiselle aikaa, hankkia tätä osaamista, mitä hän tarvitsee.

”Kun kaikki ympärillämme digitalisoittu, kohtaamisten merkitys kasvaa.”

Missä minä sitten voisin auttaa sinua?

Jos haluat sparrailla, haastaa, tilata valmennuksen tai muuten vain keskustella kanssani, niin erityisen mielelläni keskustelen ja valmennan mm. näistä aiheista:

  • Asiakastuntemus ja -kokemus (HCA)
  • Asiakkuuksien hoitaminen ja kehittäminen
  • Palvelumuotoilu keinona kehittää omaa ja yrityksen tekemistä
  • Esimiestyö ja ihmisten onnistuttaminen
  • Innovatiivinen tuotekehitys
  • Strateginen myynnin ja markkinoinnin kehittäminen
  • Yrittäjyys

 

Ollaan yhteydessä! Minut tavoitat parhaiten, mitä tahansa reittiä viestimällä. Puhelimeen vastaan valitettavan huonosti.

Kati Haikola-Mehtälä

kati@toinentoimisto.fi

045 139 1131

Verkostoidutaan myös LinkedInissä!

 

Valmennus- ja koulutuspalautteista poimittua…

Koulutus oli mielenkiintoinen, kouluttaja oli hyvä puhuja. Paljon oivalluksia, KIITOS <3.

*

Empatiakartta oli hyvä. Se laittoi miettimään eri asiakkaita ja heidän erilaisia tarpeitaan. Aion tehdä niitä lisää! 🙂

*

Ihanaa vuorovaikutusta ja keskustelua, ei pelkkää ”saarnaamista”. Hyvä kouluttaja, häntä jaksoi kuunnella.

Kati oli selkeä ja osasi hyvin kertoa asioista erilaisten esimerkkien kautta.

*

Innostava luennoitsija – käytännön esimerkkejä!

*

Hyvä kouluttaja! Innostava ja ideoiva ihminen. Herätti paljon ajatuksia jokaisen työntekijän merkityksestä ja asiakkaan yllättämisestä ja odotusten ylittämisestä.

Innostunut ja innostava luennoitsija. Ajankohtaisuus ja omia ajatuksia haastava ja arvartava sisältö ja toteutus.

*

Koulutus tuki hyvin omaan yrittäjyyteni toimintaa. Tuli luotua nimi ja missio. Juuri näihin sain hyvät ideat. Tavoitteena on tehdä hyvä myynti- ja liiketoimintasuunnitelma. Tämän koulutuksen avulla pystyn päivittämään tietojani.

*

Paljon esimerkkejä ja vinkkejä ja ideoita. Käytännönläheisiä ja hyödyllisiä, laittoi ajattelemaan asioita ja onnistui innostamaan ja kehittämään.

 

 

Arvomatriisi hyvä ja asiakassegmentointi hyvää aivojumppaa tulevaa varten.

*

Innostava kouluttaja, tietää mistä puhuu. On oman alansa asiantuntija.

*

Mielenkiintoinen ja motivoiva päivä. Rento tunnelma.

*

”Laastaria haavaan”! Koulutus antoi vastauksia ja toimintatapoja niihin kysymyksiin, mihin työssäni en ole saanut vastauksia. Motivaatio katossa, kiire päästä kokeilemaan uusia ideoita käytännössä.