Hei teidän kesäpäiväänne!

Täällä teitä tervehtii Toisen Toimiston palvelumuotoiluharjoittelija, Niina. Joku ehkä ehtikin bongaamaan kun vilahdin facebookin esittelyvideolla markkinointiharjoittelija Helin kanssa. Heli sai hommat pakettiin ja ampaisi kesälaitumille, joten minä nappaan vuorostani kynän kauniiseen käteen blogin osalta. Pääasiassa aherran kotoa käsin, Lempäälästä, mutta piipahtelen Toimistolla mahdollisuuksien mukaan. Harjoittelua on reilun kuukauden verran jäljellä, joten joidenkin kanssa teistä ehditään toivottavasti törmäilläkin.

Opiskelen TAKK:ssa Ratkaisumyynnin ja palvelumuotoilun osatutkintoa, josta työharjoitteluni suoritan palvelumuotoilun ytimessä, Katin hellässä, mutta oi niin kovin sarkastisessa huomassa. Aiempi työkokemukseni on tukevasti asiakaspalvelun ja kuluttajamyynnin parista, mistä halusin lähteä kehittämään osaamistani palveluihin ja yritysmaailmaan painottuen. Olen kiinnostunut myynnin psykologisesta puolesta ja pehmeiden arvojen sovittamisesta liiketoimintaan ja haluan osaltani olla kehittämässä tämän päivän yhteisökeskeistä bisnestä. Siksi minulle oli selvää missä halusin työharjoitteluni viettää. Harjoittelun jälkeisetkin kuviot ovat nyt muutamaksi vuodeksi selvillä, kun vastaanotin opiskelupaikan Tampereen Proakatemialta. Tekeillä olevan tyttäremme arvioitu saapumisaika on syksyllä, joten aloitan tradenomin opinnot Yrittäjyys ja tiimijohtamisen linjalla elokuussa 2021.

Harjoittelujaksoni starttailtiin juuri pahimmoilleen yhtä aikaa koronan aiheuttamien rajoitusten kanssa, joten osalleni suunnitellusta kevyestä asiakaskokemuksen kehittämisen projektista luovuttiin. Tilalle ojennettiin kansainväliseenkin myyntiin akuutisti tarvittavan virtuaalijäsenyyden konseptointi. Sanotaanko vaikka näin, että tällainen 160-senttinen hukkapätkä joutui vähän hyppäämään, jotta ylsi uudelleen asetettuun rimaansa.

Todellisuus ei onneksi ole näin brutaali, eikä näin isoja asioita laskettaisikaan yksin keltanokkien harteille, vaan pääsin osaksi ammatillisesti hyvin pätevää joukkoa. Puolikkaan ajatuksen mittaisesta alkujärkytyksestä selvittyäni ymmärsin, millaisen tilaisuuden juuri sain. Pääsin luomaan tuotetta oikeaan tarpeeseen, oppimaan palvelumuotoilun työkalut käytännössä, (itseasiassa 1000 ja 1 työkalua, kiitos teoriaan höyrähtäneen Niko Sandbackan), kokemaan konseptoinnin vaiheet ja laajentamaan työtiimiäni Toiselta Toimistolta myös Innovation Homen melkein pelottavan asiantuntevaan porukkaan.

Jo tähänastisen harjoittelujakson aikana olen oppinut todella paljon palvelumuotoilusta, olen innostunut siitä, turhautunut siitä, oppinut käsittelemään sen aiheuttamaa henkistä epämukavuutta ihan vaan ymmärtääkseni seuraavana päivänä, että ”ehei”, en olekaan. Olen ihmisenä aika ripeä ja aikaansaava tyyppi, ja tehokkuus miellyttää minua. Nämä piirteet ovat olleet usein hyödyksi työtehtävissä, mutta nyt huomaan, että palvelumuotoilun vaatima kärsivällisyys ja tehtävien toistaminen vaatii minulta täysin uutta asennoitumista.

Onneksi on Kati. Epätoivon ja turhautumisenkin hetkinä tiedän, että Kati haluaa minun avaavan suuni. Ja kun olen vuodattanut tuntoni kuin dieettiläinen, jonka paino on uurastuksesta huolimatta vain noussut, Kati rauhoittaa minut kertomalla, että se kuuluu tähän prosessiin ja kaikki on juuri niin kuin pitää, työni ei ole ollut turhaa. Pari ratkaisukeskeistä läpsäytystä poskille ja hommat jatkuvat taas.

Viimeisimpänä olen tehnyt tutkimusta tämän päivän yhteisökäyttäytymisestä ja pian pääsen raottamaan tutkimusten tuloksia myös teille. Jos aihe napostelee, niin jää kuulolle. Julkaisemme Toisen Toimiston kanavissa lisää siitä, mitä yhteisöt meille merkitsevät, kuinka niissä toimimme, mitä niiltä toivomme ja kuinka ne toteutuvat virtuaalisesti. Jos sinulle herää halu keskustella aiheesta, niin olen pelkkänä korvana!

 

Terkuin Niina

LinkedIn

niina.h.piirainen@gmail.com