Miten yhteisö toimii?

 Verkostoituminen + Avoimuus = Yhteistyö

Pelkästään se, että kuulumme yhteisöön, jonka muut jäsenet katsotaan siten verkostoksemme, ei vielä itsessään avaa portteja aktiiviseen kanssakäymiseen.

Verkostoinnin satoa päästään korjaamaan reilummalla kädellä, kun uskallamme olla avoimia, aktiivisia ja kiinnostuneita, jopa uteliaita. Ottamalla verkoston jäsenet mukaan ajatustemme pyörittelyyn ja muuhunkin kuin valmiiden tulosten raportointiin, saamme vertaistukea, haastavia kysymyksiä, avaavia oivalluksia jo siinä vaiheessa, kun tulokselle on vielä jotain tehtävissä.

Jokaisen käydyn keskustelun ja yhteistyön jäljiltä on aiempaa helpompaa ottaa yhteyttä tai avata keskustelu. Kun olemme kiinnostuneita kanssajäsenistämme, opimme tuntemaan paitsi heidän liiketoimintansa, myös heidän henkilökohtaiset toimintatapansa. Ja kun rohkenemme olla avoimia ja vastaanottavaisia niin myös meitä osataan ja uskalletaan lähestyä. Näin otamme itse vastuuta uusien yhteistyökuvioiden mahdollistamisesta, sillä juuri proaktiivisuus on avainsana, jolla maksimoimme yhteisöstä saamamme hyödyn ja yhteistyön.

 

Meillä jokainen saa olla oma itsensä ja kehittyä 

 

Ihmisten erilaisuus on tiettyyn pisteeseen saakka kiistatta rikkaus. Niin kauan kuin teemme asioita yhteisen päämäärän saavuttamiseksi ja toisiamme kunnioittaen, mahtuu joukkoon jos jonkinnäköistä persoonaa ja ihmistyyppiä, tarkasti laskelmoivasta arkiston sankarista innovatiiviseen huithapeliin. Näkemys ja keskustelunaiheet pysyvät monipuolisina, kun niihin osallistuu eri tavoin ajattelevia ja eläviä ihmisiä.

Kuvittele, että haluat ajatuksia uudesta tuotteesta tai palvelustasi. Jos keskustelet aiheesta ihmisten kanssa, jotka tuntevat aiheen yhtä hyvin kuin sinä, ajattelevat asiasta kutakuinkin samoin kuin sinä, ja hyötyvät elämässään samanlaisista asioista kuin sinä, mitä sinulle jää käteen keskustelusta? Onhan se enemmän kuin juttelisi itsensä kanssa, mutta oppiminen jää aika minimiin. Jos taas vaihtoehtoisesti otat asian puheeksi sellaisten ihmisten kanssa, joiden elämäntilanne, ajatukset, toimintamallit ja -ympäristö poikkeavat omastasi, saat laajempaa näkemystä, saat hyviä kysymyksiä, joudut ehkä perustelemaan asioita tuotteessasi, mikä sitten kirkastaa ajatusta myös itsellesi. Ja mikä tärkeintä, näet, kuinka se ymmärrettäisiin markkinoilla sellaisten asiakkaiden toimesta, keille tuote tai palvelu ei ole entuudestaan tuttu. Onko se helposti lähestyttävä, ymmärrettävä, tarpeellinen, kehityskelpoinen, ketkä ovat sen kohderyhmää…?

On siis tärkeää, että otamme erilaisuudet avosylin vastaan ja pidämme katseen yhteisessä päämäärässä – kehittyvässä liiketoiminnassa. Aivan kuten liiketoiminnan tulee alituiseen kehittyä, tulee meidänkin kehittää itseämme ja hyväksyä kehitys ympärillämme. Kannustetaan toisiamme kokeilemaan uutta ja kehittymään. Epäonnistumisilta ei voi välttyä, mutta ne on helpompi ottaa vastaan, kun ympärillä on joukko ihmisiä, ketkä ymmärtävät vastoinkäymisten tuoman kehityksen ja kallisarvoisen opin ja osaavat nostaa maljansa niillekin. Ja mitä muuta oppiminen onkaan kuin epäonnistumisia ja haparoimista kerta toisensa jälkeen?

 

Ilo esitellä verkosto, sen tuotteet, palvelut ja tyypit!

 

Suosittelut ja arvostelut ovat tänä päivänä tärkeitä ja helpompia tehdä ja lukea kuin koskaan aiemmin. Nettisivut ja sovellukset pullistelevat arvosteluformaatteja jokaiselle tuotteelle ja palvelulle minkä vaan keksit. Kuitenkin kavereilta, naapureilta ja kollegoilta saadut suositukset kiilaavat usein nettiarvostelujen edelle koska lähde on luotettavampi. Tietynlainen suosittelubisnes on syönyt referenssien vilpittömyyttä ja lisännyt lähdekritiikkiämme suositusten suhteen.

Olemmekin iloksemme saaneet huomata, kuinka jäsenemme ovat alkaneet toistensa lähettiläiksi omissa verkostoissaan. Kun yhteistyön kokemukset ovat positiivisia, kohtaamiset aitoja ja yhteishenki kannustava on helppo suositella tekijöitä omasta verkostostaan. Te olette toistenne käyntikortteja, joten antakaa jäsenylpeytenne näkyä silloin kun siihen on aihetta.

Tietysti kannustamme teitä tekemään myös kirjallisia suosituksia toisistanne, mutta tässä asiassa laatu on määrää tärkeämpi, emmekä halua horjuttaa suosittelujenne uskottavuutta väkinäisellä suositusjärjestelmällä. Olemme kuitenkin kiinnostuneita kuulemaan mitä ajatuksia se teissä herättää ja kuinka te lisäisitte volyymiä suositusten antoon.

 

Turvallinen sisäpiiri

 

Tiesitkö, että Innovation Home valitsee jäsenensä. Näin yhteisöön ei pääse ”kuka vaan trolli” (suora lainaus asiakastutkimuksen annista). Haastatteluilla mahdollistetaan hyvä pöhinä sekä turvallinen, avoin ilmapiiri. Yhteiset arvot ovat kaikkien etu. Turvallisessa yhteisössä voit luottaa siihen, että ajatuksesi otetaan vastaan sen ansaitsemalla kunnioituksella, oltiinpa siitä sitten samaa tai eri mieltä.

Kehitysehdotukset, kritiikki, varoittavat esimerkit ja kokemukset voidaan edelleen jakaa, mutta se kuinka se tehdään, on oleellista. Tehdään se toisen etua ajatellen, jokaista kunnioittaen ja turha provokaatio pois riisuen. Sisäpiirissä tiedät, että vastaanotto ajatuksille on rakentavaa, eikä ajatuksesi ole avointa riistaa koko internetille vaan voit hieman huolettomammin avata keskustelua esimerkiksi firmasi kehitysaikeista tai uusista suunnitelmista.

Angela Aholan kirjassa ”Taito tehdä hyvä vaikutus”, palataan niihin hetkiin, kun ensivaikutelman tekeminen on ollut selviytymisen kannalta oleellista. Kun 2700 EKR kaksi toisilleen tuntematonta yksinäistä ratsastajaa kohtaavat jollain Etelä-Euroopan tasangolla, on päätelmä vastaantulijan rauhanomaisuudesta tehtävä sekunneissa. Onko vastaani tuleva henkilö vihollinen vai ystävä? Koituuko hänen kohtaamisestaan taistelu henkiinjäämisestä?

Tänä päivänä asiat eivät ole ihan noin yksiselitteiset ja kohtalokkaan, mutta ajatus kohtaamisesta ja ensivaikutelmasta on edelleen samat. Onko kohtaamastamme ihmisestä hyötyä, harmia vai ei kumpaakaan? Kun kohtaamme uuden ihmisen skannaamme hänen olemustaan ja viestintäänsä, minkä perusteella muodostamme nopeita ja automaattisia päätelmiä siitä, onko tämä henkilö hyväntahtoinen, avaanko käteni ja paljastan aseettomuuteni tai pysynkö varuillani?

Yhteisön saumattoman toiminnan kannalta on oleellista, että uudet jäsenemme ovat käyneet läpi nämä ensikohtaamiset meidän kanssamme jo ennen kuin heidät päästetään ”kylän porteista” sisään. Näin ollen yhteisömme sisällä tapahtuvat kohtaamiset ovat jo lähtökohtaisesti vaivattomampia, turvallisempia ja hedelmällisempiä kuin aivan nollasta aloitettu tutustuminen.

 

”Ei tarvitse olla ongelmaa, jotta voi saada apua”

 

Avun pyytäminen saattaa ajoittain tuntua hankalalta, se voi ujostuttaa tai voi tuntua jopa alentavalta kääntyä jonkun puoleen koska joutuu myöntämään, ettei ehkä osaa, on syntynyt ongelma tai että ei yksin löydä vastausta johonkin kohtaamaansa haasteeseen. Onko tämä vaan meidän suomalaisten perisynti vai pääseekö viekas ylpeys sabotoimaan yhtälailla kaikkien muidenkin kehitystä?

Mitäs jos lanseerataan koko avun pyytäminen uudestaan? Haluamme muistuttaa kaikkia teitä siitä, että ei tarvitse olla ongelmaa saadakseen yhteisöltä apua. Ei tarvitse olla epäonnistunut tai mennä sitä kohti, jotta voi pyytää toisten jäsenten mielipiteitä ja neuvoja. Eikä se ajatuksia, ideoita ja liiketoimintasi lukkoja räjäyttävä oivallus katso aikaa tai paikkaa. Se voi näyttäytyä sinulle mitä kummallisemmassa yhteydessä, mitä erikoisemmassa tilanteessa ja täysin ennalta-arvaamattoman keskustelukumppanin seurassa. Anna siis sille mahdollisuus ja tartu uusiin kontakteihin jännityksellä ja uteliaisuudella. Aina ei tarvitse kääntyä itseä kokeneempien mestareiden puoleen saadakseen arvokasta näkemystä tai omaa ajatuksen kulkua kirkastavia ideoita. Huomisen mestarit ovat tänään vielä tulokkaita.

 

Terkuin Niina

LinkedIn

niina.h.piirainen@gmail.com