Mitä teillä tarkoittaa asiakaslähtöisyys?

Meillä Toisella Toimistolla se tarkoittaa sitä, että asiakkailta kysytään, mitä he tarvitsevat. Se, mitä asiakas todellisuudessa tarvitsee on usein hyvin eri asia kuin se, mitä hän haluaa.

Asiakkaat (missä tahansa organisaatiossa) haluavat usein asioita, joita heillä jo on tai mitä he tietävät jossain muualla olevan. Tähän kysymykseen vastaukset tulevat usein vähän löyhällä ajattelulla ja liittyvät usein asioihin, mitä he eivät juuri ole edes pohtineet.

Kun kysytään, mitä asiakas oikeasti tarvitsee, muuttuu vastaus pohtivammaksi ja omien todellisten tarpeiden miettimiseksi.

Niko Sandbacka toteutti Toisen Toimiston toimeksiannosta laajan asiakkuuskyselyn, mihin hän haastatteli ihmisiä eri co-working -tiloista Tampereella, mutta myös ihmisiä, jotka työskentelivät mieluummin kotona tai kahviloissa. Kahviloissa työskentelystä, sen hyödyistä ja haasteista kirjoitti tähän blogiin Suvi Helin aiemmin. Suvin tekstin pääset lukemaan tästä.

Nikon tekemässä tutkimuksessa erityisen hyvin Toinen Toimisto pärjäsi mm. näissä asioissa:

  • Toinen Toimisto erottautuu vahvimmin henkisen hyvinvoinnin ja substanssiosaamisen osalta: sosiaalisen tunnelman, verkostoitumisen ja uuden oppimisen sekä uuden luomisen ja inspiroitumisen osalta, että yhteisen vapaa-ajan tekemisen osalta.
  • Myöskin työtä edistävät asiat (tehokkuus): tekniikka, aukioloajat, tarjoilut ja ambientti sekä lähistöllä olevat palvelut arvioitiin Toisen Toimiston kohdalla erinomaisiksi.

Merkittävin haaste Toisen Toimiston tiloissa selviää taas tästä:

  • Merkittävin heikkous vaikuttaa olevan keskittymiskykyä vaativan työn mahdollistaminen, jossa muut co-working tilat pärjäävät arvioinnin perusteella paremmin.

Miten sitten löytää juuri ne asiakkaat, jotka pärjäävät hyvin avokonttorissa? Tätä avokonttorihaastetta on taklattu mm. sillä, että tiloista löytyy kaksi erilaista Frameryn -koppia sekä yksi hiljainen huone, mikä soveltuu myös esim. podcastien nauhottamiseen.

Ennen kuin asiakas sitoutuu mihinkään, täytyy hänen itse päästä testaamaan tilaa. Yksi päivä Toisella Toimistolla ei kerro yhtään mitään, koska päivämme vaihtelevat suuresti. Siksi kehitimme viikon kokeilujakson, minkä aikana voit testata veloituksetta, miten juuri tämä tila toimisi sinulle. Tämä on saanut upean vastaanoton ja testiviikkoja varaillaan nyt jo lähes päivittäin. Jos sinua kiinnostaa tämä mahdollisuus, niin käy tsekkaamassa tarkemmat ohjeet tästä.

Toinen merkittävä muutos on ns. ”kymppikortti”. Näitä asiakkaita meilläkin taitaa olla eniten ja ajatuksena on se, että hintaan 230 € + alv, voit käyttää Toisen Toimiston tilaa kymmenen päivän ajan, 3kk sisällä. Miksi tämä malli ei kuitenkaan toimi?

Aluksi asiakkaat käyttävät 5-6 päivää todella tiiviisti ja yhtäkkiä heitä ei näy lainkaan! Minä soitin ja kysyin, että miksi näin. Suurin osa vastasi täysin samansuuntaisestai ”no, olin mä kaupungilla eilenkin, mutta olisin ehtinyt olla Toimistolla vain neljä tuntia, niin en viitsinyt haaskata sen takia koko päivää.” APUA! Sehän on kamalaa – meille molemmille! Miten tämän voi muuttaa niin, että asiakkaan ei tarvitse miettiä sitä, montako tuntia hän ehtii paikalla olla. Näinhän tämä ei palvele ketään.

Pienen pohdinnan jälkeen päädyin seuraavaan: Toisen Toimiston ”kymppikortti” on nyt tuntikortti, mikä oikeuttaa tilan käyttöön 75h. Voit siis tulla ja mennä, miten haluat eikä tarvitse miettiä, tuleeko tästä nyt järkevän mittainen päivä, että en maksa turhasta. Vastaanotto on ollut loistava!

Viimeisin kymppikorttiasiakas kiteytti asian näin:

”On kyllä mahtavaa seurata, kuinka asiakaslähtöisesti teet työtäsi! Ihailen 😍”

Voi, miten hyvältä tämä tuntui! Kiitos Tanja!

Tule ja kokeile itse – olemme täällä juuri sinua varten.

 

 

t. Kati

kati@toinentoimisto.fi